witaminy dla oczu
Zdrowe oczy

Witaminy i minerały, których potrzebują nasze oczy

Przez dnia 10/12/2014

W dzisiejszych czasach nasze oczy narażone są na wiele czynników, które negatywnie wpływają na jakość wzroku. Zanieczyszczone środowisko, spaliny, długa praca przy komputerze to tylko niektóre z nich. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o oczy, nie tylko z zewnątrz ale i od wewnątrz. Do tego niezbędne jest zapoznanie się z listą witamin, które mają korzystny wpływ na nasze widzenie. Postarajmy się dostosować jadłospis do wymagań naszych oczu, by jak najdłużej cieszyć się dobrym wzrokiem.

Aby nasze oczy były odpowiednio chronione, dieta musi zawierać dużo antyoksydantów oraz witamin. Warto więc pamiętać, aby codziennie w naszym posiłkach pojawiały się warzywa i owoce, które są ich źródłem.

Witaminy cenne dla naszych oczu:

Witamina A (beta-karoten)

Niezastąpiona w procesie widzenia. Neutralizuje wolne rodniki oraz dostarcza niezbędnych składników do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku. Jej niedobór może doprowadzić do „kurzej ślepoty”, zespołu suchego oka oraz ogólnego pogorszenia widzenia. Znajdziemy ją w marchwi, szpinaku, wątróbce, brokułach, sałacie, kalafiorze, pomidorach, mleku i wyrobach mleczarskich, brzoskwiniach czy morelach.

Witamina C
Spełnia rolę ochronną i podobnie jak witamina A, posiada właściwości antyoksydacyjne. Ma duży wpływ na hamowanie zachorowań na zaćmę. Znajdziemy ją w: owocach cytrusowych, truskawkach, natce pietruszki, czerwonej papryce, czarnych porzeczkach oraz kapuście.

Witamina E
Kolejny przeciwutleniacz, który neutralizuje działanie wolnych rodników i zwiększa wchłanianie witaminy A. To jeden z najsilniejszych naturalnych antyoksydantów. Znajdziemy ją w: migdałach, orzechach: włoskich, laskowych, ziemnych; olejach roślinnych, margarynie, jajach.

Witaminy z grupy B
Witamina B2(ryboflawina) jest bardzo ważna dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku. Wpływa na prawidłowe procesy widzenia i chroni przed zaćmą. Jej niedobór objawia się łzawieniem, pieczeniem oczu, światłowstrętem. Obecna jest w: jajach, mięsie, serach, mleku, rybach, drożdżach, jogurcie naturalnym.
Witamina B1(tiamina) reguluje funkcjonowanie nerwu wzrokowego. Niedobór tiaminy objawia się zaburzeniem widzenia. Jej źródłem są: soja, ryż, rodzynki, schab wieprzowy, bób, groch czy biała fasola.

Cynk
Chroni nasze oczy przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych oraz zapobiega utracie wzroku spowodowanej wiekiem. Znajdziemy go w takich produktach jak: jaja, mięso, mleko, ostrygi, drób, ryby, pieczywo pełnoziarniste.

Luteina
Wzmacnia barierę ochronną siatkówki oka, chroni przed promieniowaniem UVA i UVB oraz działaniem wolnych rodników. Posiada również właściwości przeciwutleniające. Odpowiednia dawka luteiny może zmniejszać pojawianie się zwyrodnień plamki żółtej. Najwięcej znajdziemy jej w takich warzywach jak: kapusta włoska, szpinak, groszek zielony, brukselka, seler naciowy, kukurydza, cukinia oraz koperek.

Antocyjany
Są to naturalne barwniki zawarte w owocach. Posiadają działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne. Wzmacniają naczynia krwionośne obecne w oku, odżywiają go oraz polepszają jakość widzenia. Możemy je znaleźć w takich owocach jak: porzeczki, jagody, aronia, winogrono, wiśnie, truskawki czy żurawina. Najcenniejsza jest czarna jagoda, gdyż zawiera najwięcej antocyjanów.

Kwasy Omega-3
Tłuszcze również wpływają na jakość naszego widzenia. Łagodzą objawy zespołu suchego oka oraz chronią przed jaskrą. Zawierają je tłuste ryby oraz oleje.

Aby nasz wzrok funkcjonował prawidłowo należy pamiętać nie tylko o właściwej diecie, ale też o zdrowym trybie życia. Długie godziny przed komputerem i brak ochrony przed promieniowaniem słonecznym, z pewnością nie służą naszym oczom. Pamiętajmy, więc o okularach przeciwsłonecznych z polaryzacją i o przerwach w pracy przed komputerem, najlepiej w formie spaceru.

TAGI
POWIĄZANE WPISY

ZOSTAW KOMENTARZ

Szukaj
Facebook
PRZEJDŹ DO SKLEPU
sklep Kodano Optyk