Poradnik

Zadbaj o oczy wiosną

Przez dnia 31/03/2016

Przesilenie wiosenne daje o sobie znać wraz z przejściem z okresu jesienno-zimowego na wiosenno-letni. Dzieje się tak, ponieważ w okresie zimowym prowadzimy osiadły tryb życia. Brak ruchu, ekspozycji na słońce i posiłki ubogie w witaminy dają o sobie znać na wiosnę. Do tego dochodzą gwałtowne zmiany pogody i silne wiatry, które dodatkowo potęgują zmęczenie, powodują apatię i senność. Warto więc przygotować swoje oczy na zmianę pory roku i zadbać o dobrą kondycję wzroku w okresie wiosennym.

Zadbaj o odpowiednią dietę

Aby nasze oczy były odpowiednio chronione, dieta musi zawierać dużo antyoksydantów oraz witamin. Należy pamiętać, aby codziennie w naszym posiłkach pojawiały się warzywa i owoce, które są ich źródłem. Szczególnie cenne są te o intensywnych kolorach, gdyż zawierają dużo antocyjanów, które posiadają działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne. Witaminy A i C są niezastąpione w procesie widzenia, gdyż neutralizują wolne rodniki oraz dostarczają niezbędnych składników do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku. Znajdziemy je w marchwi, szpinaku, wątróbce, brokułach, sałacie, kalafiorze, pomidorach, mleku, owocach cytrusowych, czerwonej papryce, czarnych porzeczkach oraz kapuście. Warto włączyć do diety orzechy, które są źródłem witaminy E neutralizującej działanie wolnych rodników. Luteina wzmacnia barierę ochronną siatkówki oka oraz chroni przed promieniowaniem UVA i UVB, a znajdziemy ją m.in. w kapuście włoskiej, szpinaku, groszku zielonym i brukselce. Z kolei kwasy Omega-3 łagodzą objawy zespołu suchego oka oraz chronią przed jaskrą. Zawierają je tłuste ryby oraz oleje.

Przygotuj się na wiosenne alergie

Wiosną przyroda budzi się do życia, a to z kolei wiąże się z obecnością w powietrzu pyłków krzewów, drzew oraz traw, które dla alergików oznaczają początek cierpień. Łzawienie oczu, swędzące i opuchnięte powieki to tylko część dolegliwości, z którymi muszą się zmierzyć. Jeśli wiemy o uczuleniu na konkretne alergeny starajmy się ich unikać. Odłóżmy na później prace ogrodowe, a urlop zaplanujmy w okresie wolnym od pylenia. Aby zaznajomić się z czynnikami alergicznymi, warto zajrzeć do kalendarza pylenia. Pamiętajmy, że podczas trwania alergii nie należy trzeć oczu, gdyż nasili to tylko objawy. Warto też zaopatrzyć się w krople do oczu, które złagodzą dolegliwości. Zwróćmy uwagę by nie zawierały one konserwantów. Ważna jest również odpowiednia higiena i częste przemywanie oczu. Nie zaszkodzi również odwiedzenie specjalisty, który pomoże w przygotowaniu się do tego, ciężkiego dla alergików, okresu.

Zadbaj o aktywność fizyczną i ruch na świeżym powietrzu

Systematyczne ćwiczenia oraz aktywny tryb życia bezpośrednio wpływają na poprawę krążenia krwi w organizmie i jej lepszy dopływ do wszystkich narządów, w tym narządu wzroku. Polepsza to tym samym ukrwienie oka oraz pobudza produkcję rodopsyny, która odpowiedzialna jest za właściwe widzenie o zmroku. Zaobserwowano również, że regularne bieganie zmniejsza ryzyko chorób narządu wzroku, a samo przebywanie na świeżym powietrzu zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia krótkowzroczności.

Pamiętaj o odpowiedniej ilości snu

Podczas snu wzrok odpoczywa i regeneruje się, dlatego warto więc zadbać o jego odpowiednią ilość. Mówi się o minimum 5 godzinach, ale uzależnione jest to od indywidualnych potrzeb organizmu. By sen był komfortowy, a oczy właściwie wypoczęły, w sypialni powinna panować zupełna ciemność. Ponadto przed pójściem spać, powinniśmy odłożyć telefony, laptopy, wyłączyć telewizor, a do ręki wziąć książkę.

TAGI
POWIĄZANE WPISY

ZOSTAW KOMENTARZ

Szukaj
Facebook
PRZEJDŹ DO SKLEPU