choroby oczu - warzywa liściaste
Zdrowe oczy

Zielone warzywa liściaste w walce z chorobami oczu

Przez dnia 09/02/2016

Zima to okres, w którym większość dnia przebywamy w zamkniętych pomieszczeniach. Klimatyzacja, ogrzewanie, sztuczne światło i wielogodzinne przebywanie przed ekranem monitora sprawia, że nasze oczy dużo bardziej niż w innych porach roku narażone są na podrażnienia, a tym samym mniej odporne na infekcje i choroby. Dlatego zwłaszcza o tej porze roku warto zadbać o właściwą dietę, która wzmocni nasz narząd wzroku.

Postaw na zielone warzywa liściaste

W codziennej diecie, dla naszych oczu niezwykle ważne są zielone warzywa liściaste. Dlaczego? Ponieważ zawierają duże ilości luteiny, zeaksantyny, a także przeciwutleniaczy, mających zbawienny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku.

Antyoksydanty neutralizują nadmiar wolnych rodników, które powodują stan zapalny naczyń włosowatych oka, doprowadzając tym samym do ich uszkodzenia. Są również oraz skurczów naczyń odpowiedzialne za pojawianie się zakrzepów siatkówki oka. W przypadku braku barier antyoksydacyjnych może dojść do uszkodzenia fotoreceptorów siatkówki oka oraz do obrzęków rogówki.

Luteina wzmacnia barierę ochronną siatkówki oka, chroni przed promieniowaniem UVA i UVB oraz działaniem wolnych rodników. Posiada również właściwości przeciwutleniające. Najwięcej luteiny gromadzi się w plamce żółtej, która odpowiada za widzenie barw i ostrość widzenia. Niedobór luteiny pogarsza jej funkcjonowanie, a tym samym wpływa na pogorszenie wzroku.

Zeaksantyna podobnie jak luteina stanowi jeden z podstawowych barwników znajdujących się w plamce żółtej. Gromadzi się głównie w jej części centralnej. Chroni przed wolnymi rodnikami oraz przed działaniem szkodliwych fal światła niebieskiego. Jej niedobór może być przyczyną degeneracji widzenia centralnego i powodem choroby plamki żółtej. Zeaksantyna poprawia także jakość widzenia w ciemności, osłania delikatne naczynia włoskowate siatkówki oraz łagodzi objawy zmęczenia oczu

Luteina i zeaksantyna zapobiegają zaćmie i zwyrodnieniu plamki żółtej (AMD). Ryzyko pojawienia się tych chorób jest tym mniejsze, im większe jest ich stężenie we krwi. . Z przeprowadzonych badań wynika też, że osoby, które regularnie spożywają zielone warzywa są mniej narażone na rozwój jaskry.

Luteina i zeaksantyna należą do grupy związków zwanych karotenoidami. Organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie ich wytworzyć, dlatego ich obecność zależy tylko i wyłącznie od spożycia. Najlepiej by były one dostarczane podczas codziennych posiłków w postaci warzyw, jednak można je przyjmować jako suplement diety w kapsułkach. Najwyższy poziom luteiny odnotowano w kapuście włoskiej, szpinaku, jarmużu oraz liściach pietruszki.

Niestety nie każdy jest fanem zielonych warzyw liściastych, a zjedzenie połowy główki sałaty, w formie nieprzetworzonej, może stanowić wyzwanie nawet dla zwolenników takiej żywności. Dlatego idealnym rozwiązaniem są zielone koktajle smoothie, które stają się coraz bardziej popularne wśród osób dbających o zdrowie i dobrą kondycję organizmu.

warzywa liściaste - wzrok

Źródło: pinterest.com

Jak skomponować zielony koktajl?

Smoothie można przyrządzić używając różnych warzyw i owoców, w zależności od upodobania, jednak warto trzymać się zasady 60% świeżych lub mrożonych owoców, 40% zielonych liściastych warzyw. Dodatkowo:

  • dodajemy szklankę wody, soku, zielonej herbaty lub mleka np. kokosowego, a w upalne dni kostki lodu
  • smoothie możemy wzbogacić odrobiną płatków owsianych, siemienia lnianego lub nasionami chia
  • unikajmy dodawania cukru, śmiało można zastąpić go miodem.
TAGI
POWIĄZANE WPISY

ZOSTAW KOMENTARZ

Szukaj
Facebook
PRZEJDŹ DO SKLEPU